Pobrane z czasopisma Wschod Europy http://jour nals.umcs.pl/we
Data: 23/06/2026 17:49:14

DOI:10.17951/we.2018.4.1.137. Wschod Europy + BocTok EBponbl  East of Europe vol 4,1 /2018

Olena Shevchenko
Institute of International Relations, Taras Shevchenko National University of Kyiv

Influence of the Russian TV product on the
Ukrainian audience

Introduction

Russian television has always been popular in Ukraine. Today television remains the
valuable source of social and political news. It means that television is an affective
instrument in shaping public opinion. The consequences of permanent information
work of Russian’s mass-media on the territory of Ukraine have absolutely measurable
results, in particular, number of voices for pro-Russian political forces on elections.
On the other hand, the basic principle of journalism is dissemination of reliable, ob-
jective and open-minded information about events and facts of social-political and
international life. In other words, TV channels bear huge responsibility for the results
of their activity.

The aim of the research is to investigate the social and political effect of the Rus-
sian TV-product’s influence on the Ukrainian public opinion within Russia's informa-
tion war against Ukraine. The task of the paper is two-fold: to define the orientation of
television content of the Russian mass-media that are being broadcast over the territory
of Ukraine; and to describe efficiency of the Ukrainian regulatory bodies’ measures
towards the adjusting of distribution of objective information about Ukraine.

Main results

Television is one of the most valuable instruments affecting public opinion. For the
country, television is an important component of the foreign policy’s implementation.
The Russian television traditionally has a group of loyal viewers in Ukraine who have
been present since the Soviet times. When at the beginning of the 1970s, television
started its active development, the Ukrainian audience got an opportunity to watch
firstly two, and then three TV channels. In March, 1973 two broadcasting programmes
were officially established on the territory of Ukraine. One channel was broadcasting
programmes from Moscow and another one was broadcasting domestic (Ukrainian)
TV-programmes. The Ukrainian broadcasters had considerably less power, according-



Pobrane z czasopisma Wschod Europy http://jour nals.umcs.pl/we
Data: 23/06/2026 17:49:14

138 Olena Shevchenko

ly, the audience of central (Moscow) television significantly exceeded the Ukrainian
audience’.

It is possible to assert that already in those times ideological influence of the Rus-
sian (Moscow) information prevailed above national (domestic) one. The popularity
of the Russian telecasts can be also explained by more various content and higher
technical level.

During the end of 90" — beginning of 00" the establishing of the Ukrainian televi-
sion market took place. Private national TV channels such as 'InTep' and '1+1' started
their broadcasting. Although on October 20, 1996 broadcasting of OPT (Public Rus-
sian Television) was fully stopped in Ukraine, a part of telecasts of this Russian TV
channel was retransmitted by the '[urep' — TV channel (with 29% share of OPT). In
addition, cable operators continued broadcasting OPT and other Russian TV channels.
Later several satellite TV-platforms with OPT, HTB and other Russian TV-channels
were launched.

Ukraine has always been in the circle of interests of the Russian foreign policy.
Therefore, the neighbouring state keeps information presence in Ukraine, and, accord-
ingly, supports rating and interest of the Ukrainian viewers.

Since 2014 because of well-known political events in Ukraine, the active phase of
Russia's info-war against Ukraine began. A key role in these processes belongs exactly
to the TV channels. At the beginning of 2014 more than 100 Russian TV channels
were officially broadcast on the territory of Ukraine. All Russian TV news channels (in
particular, OPT, HTB, PTP, Poccus- 1, Poccusi- 24, PEH-TB, [letepOypr 5, TB-uentp,
PBK ect.) were involved in the info-war and provided unreliable data, as well as the
information that undermined the state sovereignty and territorial integrity of Ukraine.

Many people were exposed to the distorted information about the events in Ukraine
in the interpretation of the Russian TV channels. American web-site Examiner.com is-
sued a selection of fake reports of Russian propaganda against Ukraine based on the
analysis of articles from the biggest news agencies of Russia like 'RIA-nHoBOCTH', 'RUS-
sia Today' and 'Poccuiickas razera'. For example, in March, 2015 Russian mass-media
published the photo of the inhabited quarter in Slavyansk. This photo showed a 13—
15—years-old teenager allegedly killed during the mortar fire of the Ukrainian army.
In reality, this photo was taken in Saudi Arabia, with an executed local serial killer
captured on it.

Here is one more example. On September 13, 2016 Russian news web-sites 'PUA-
Hosoctu', "Pen-TB", "Pycckas Becna", "[IpaBna.py", "Cobognas npecca" and many
others reported that the official representative of Organization for security and co-op-
eration in Europe (OSCE) refused the presence of Russian troops on the territory of
non-controlled to the Ukrainian authorities districts of the Donetsk and Luhansk areas.
Web-sites referred to the statement of OSCE's secretary general Lamberto Zannier

! Vcropusa ykpaunckoro TB rimasamu spurens. Yacts 1. — www.ua-reporter.com/print/186378,

accessed 04 Oct 2016

Wschaéd Europy / Studia Humanistyczno-Spoteczne 2018/ 4, 1



Pobrane z czasopisma Wschod Europy http://jour nals.umcs.pl/we
Data: 23/06/2026 17:49:14

Influence of the Russian TV product on the Ukrainian audience 139

dated September, 9, who had an official visit to Ukraine. Also Russian editions gave
Lamberto Zannier's quotation: "We say that it is a hybrid conflict, and a hybrid conflict
envisages the presence of hybrid troops. When I am asked, whether the Russian units
are present there, then I said that these units are not present there.

However, in fact the OSCE's Secretary General did not declare that the Russian
troops were not on territory of the occupied part of Donbas. He said, that observers of
the OSCE's Special monitoring mission could not confirm the presence in the east of
Ukraine of "Russian units as such". Later OSCE's representative declared, that observ-
ers fixed the permanent updating of military equipment and absence of decline of its
amount, without regard to the battle losses of the soldiery forming so-called "DNR"
and "LNR". Zannier added that a fuel and equipment also came from outside. In addi-
tion, OSCE fixed the presence of fighters from other countries who claimed that they
arrived on private basis, and "deny any connections with the Russian's structures".
Proper disproof was provided by 'Interfax-Ukraine'.?

Many similar examples are provided on the websites such as http://www.stopfake.
org/, http://censor.net.ua, http://gordonua.com, http://24tv.ua and other open sources.

Understanding the negative influence of the Russian propaganda on the Ukrainian
public opinion raised the necessity to minimize the influence of the Russian TV-prod-
ucts on the Ukrainian audience. By the decision of the National Television and Radio
Broadcasting Council of Ukraine (NTRBCU) dated September 1, 2016, the broadcast-
ing of 73 Russian TV channels was limited, among which HTB, THT, 3Be3xa, Pen TB,
Poccus 1, LifeNews ect. Proper information was published by NTRBCU’s chairman
Yurij Artemenko on his FB page and NTRBCU’s official webpage.

Let us consider this issue from another point of view. It is possible to limit tech-
nically broadcasting of only those TV channels that distribute its signal via cable net-
works or officially sell starting packages (as in the HTB’s case). For example, on
January 2016, the following Russian TV channels presented by media-holdings were
present in the cable networks of Ukraine: the Russian group "Pen Menma" (enters to
"Gasprom-media ") is represented by 12 channels: "365 nueit TB", HD Life, "TB-
oynsBap" (STV), "Asro Ilmtoc ", "boen", "Muaus TB", "Komenus TB", "Kyxus TB",
"JIs-munop", "MHOI'O TB", "Myxckoe kuno", "Pycckas Houb'"; also "Gasprom—
media" includes the number of fee-paying channels such as "HTB+": "Hame xuno",
"IIpembepa", "Hosoe of kuuo", "Kunoxut", "Kunoxmy06" ect. The Russian group
"Hudposoe tenecemerictBo [lepBoro kanana" (enters to Russian Channel One) offers
7 TV channels to the Ukrainian cable operators: "/lom Kuno IIpemuym", "Jlom Kuno",
"Bpems", "Tenekade", "My3bika IlepBoro”, "bobep" and "Kapycens". The Russian
group "HKC Menua" (holded by "Rostelecom") is represented by 7 TV channels:

> B OBCE noparsepauam OTCYTCTBUE POCCUIICKUX BoVicK Ha JJo6acce — http://www.stopfake.org/

fejk-v-obse-podtverdili-otsutstvie-rossijskih-vojsk-na-donbasse/, accessed 04 Oct 2016
> OSCE SMM doesn't confirm presence of Russian troops in Donbas, sees only 'fighters from outside
the region' - Zannier - http://en.interfax.com.ua/news/general/369129.html, accessed 04 Oct 2016

BocTok EBponbl / TymMaHUTapHO-061LecTBEHHbIE MccnenoBaHus 2018 / 4, 1



Pobrane z czasopisma Wschod Europy http://jour nals.umcs.pl/we
Data: 23/06/2026 17:49:14

140 Olena Shevchenko

"CosepuieHHo cekpetno", "Tlapk pa3sieuenuit”, "Marb u nuts", "24Texuo", "24J{ok",
"Hactosimee crpamrnoe teiepunenue” and "Hacrosimee cMeniHoe TeneBujaeHue".
The Russian group Inter TV offers 6 TV channels: RTVi, "Hame kuno", "Jlerckuii
mup", "Tenexiry0", "Mup cepuana", "lllancon-TB". And yet another Russian group
"Konrtent-lOpuon" has the following TV channels on their offer: ABTO24, " [IeTckuii",
"EBpokuno", "Pycckuii Mitozuon", "WUintozuon+" and "Zoonapk".

Therefore, distribution of the Russian TV channels through a satellite or the Inter-
net cannot be prohibited by the NTRBCU’s decision. According to the opinion of many
media experts, the decision to limit on-line-broadcasting of the Russian TV channels
over the territory of Ukraine will cause retroaction, increase of public interest to them,
and accordingly, their ratings.

In order to estimate the reach of the Russian TV-product at the Ukrainian market,
it is necessary to know the number of cable networks’ subscribers, and also the number
of satellite television subscribers who have the opportunity to receive the Russian open
channels.

In 2015 the number of cable television subscribers in Ukraine based on the State
Statistics Service was 2 million 584 thousand persons, that is 37% less than in 2012.
The number of fee-paying TV-channels subscribers of satellite television in Ukraine in
2015 based on different estimations was 140-350 thousand persons*. At the same time
the number of Ukrainians who have the opportunity to receive free satellite channels
(both Ukrainian and the “forbidden” Russian) in 2016 based on the estimations of
chairman of "Ukraine"-Media group of Serhij Lyaschenko exceeded 5 million sub-
scribers®, that is almost 500 thousand subscribers more than in a previous year.

Thus, for the last two years there has been a tendency showing the reduction in the
number of subscribers of cable networks and insignificant increase of fee-paying sat-
ellite packages, at the same time the Ukrainian audiences have actively shifted to free
satellite television that offers the open Russian informative and entertaining channels.

In addition, it should be noted that the market of satellite television in Ukraine
is in the ‘bootleg’ stage. About 1-2 million households use card-sharing method. In
other words, they buy access keys to the satellite platforms containing all “forbidden”
Russian TV channels from pirates. Based on experts’ estimations in Ukraine, only in
2015 there were accessible about 400 ‘bootleg’ resources to the users with possibility
of revision of any TV channels®. The attempts to adjust the ‘bootleg’ shows remain
ineffective. Thus, it is very difficult to define the real number of subscribers of every

O630p pbIHKA I/IATHOTO CITy THUKOBOTO TeeBMAeHMA YKpanHsl — http://www.marketing-ua.com/
articles.php?articleld=4923, accessed 04 Oct 2016

> Ilpusar co cmyTHHKOM: 1+1 moKymaeT KpymHoro mposaiinepa TB Viasat — http://biz.liga.net/all/
telekom/stati/3266233-privat-so-sputnikom-1-1-pokupaet-krupnogo-provaydera-tv-viasat.htm,
accessed 04 Oct 2016

B Ykpanne o6Hapy>keHO 0K010 400 pecypcoB ¢ IMMPATCKUM TeleTpaHcmAnuamu — http://itc.ua/
news/v-ukraine-obnaruzheno-okolo-400-resursov-s-piratskim-teletranslyatsiyami/, accessed 04
Oct 2016

Wschaéd Europy / Studia Humanistyczno-Spoteczne 2018/ 4, 1



Pobrane z czasopisma Wschod Europy http://jour nals.umcs.pl/we
Data: 23/06/2026 17:49:14

Influence of the Russian TV product on the Ukrainian audience 141

segment of television (cable, satellite fee-paying and satellite free of charge). It is also
possible to claim that prohibiting of the Russian news content does not diminish inter-
est in them, and, vice versa, push the Ukrainian audience to search alternative methods
to get their favourite channels.

As it is a well- known fact, responsibility of journalist includes distribution of
reliable, operative and objective information. As for the responsibility of TV channel,
it can be demonstrated via distribution of high quality news, creation of the special
social TV-projects, talk shows, organization of the special social events and others
stuff like that. In the case of the Russian TV channels it can be claimed that none of
the above-mentioned components is executed in Ukraine, and vice versa, there ex-
ists a continuous, conscious and destructive information influence on the Ukrainian
audience.

This thesis was confirmed in very interesting research conducted in the years
2014-2015 by political scientists from the New York University Leonid Peysakhin and
Arthur Rosenans. The aim of the research was to study the relation between political
predilections of the Ukrainians living at the frontier zone with Russian Federation and
signal power of the Russian TV channels. The research has proved the existence of
a direct relation between political predilections and quality of Russian television sig-
nal. Leonid Peysakhin marked that "Russian television had influenced the increase of
support among population of pro-Russian candidates and political parties at the level
of 12% and decreased the number of those who supports pro-western candidates and
parties by 8%. In the cases when TV-signal quality of the Russian channels gets better
at one point, the level of support grows by 2,3% for pro-Russian parties and falls by
1,4% for pro-western parties".

The researchers noticed the so-called "polarization effect", which demonstrates
that "electoral districts, that earlier voted for pro-Russian candidates, also, as a result
of influence of Russian television would more likely vote for them again. An effect
will be reverse in the pro-western areas, where influence of Russian television results
in much higher support of pro-western candidates", — says Peysakhin’. Researchers
came to the conclusion that on the one hand, Russian television considerably increased
an amount of those who voted for pro-Russian parties in the presidential and parlia-
mentary elections in 2014, and on the other hand, Russian TV polarized an audience:
both pro-Russian and pro-western electors became stronger in their position.

Conclusion

Today, the presence of the Russian information product at the Ukrainian market re-
mains high and its influence, as the above-mentioned research proves, is also signifi-
cant. There are several explanations of high rating of the Russian TV channels. As it was
marked above, one of the possible reasons is that certain part of the Ukrainian viewers

7 TlepemaT4ymku ¥ BBIOOPBI: MCCIEfOBAHNUE BIMAHUA pOCCUitckoro TB curHama Ha yKpanHCKMX 13-

6uparereit — http://mediasat.info/2015/05/26/peredatchiki-i-vybory/, accessed 04 Oct 2016

BocTok EBponbl / TymMaHUTapHO-061LecTBEHHbIE MccnenoBaHus 2018 / 4, 1



Pobrane z czasopisma Wschod Europy http://jour nals.umcs.pl/we
Data: 23/06/2026 17:49:14

142 Olena Shevchenko

"got used" to watching Soviet, and afterwards, the Russian television. In addition, the
language of translation, content itself or higher technical performance can also attract
audience that is loyal to Russian television.

On the other hand, it is also possible to talk about inefliciency of the state policy
in the sphere of regulation of the distribution of anti-Ukrainian information. In fact,
simple prohibition of signal broadcasting has resulted in an opposite effect: the Ukrain-
ian audience began to search alternative methods to get information over the Internet
and free satellite channels. The way out of the issue of counteracting the distribution of
unreliable and distorted information that undermines state sovereignty and territorial
integrity of Ukraine, would be the development of their own interesting and high-qual-
ity information product based on true positive changes in the Ukrainian society and
obligatory implementation of decisions taken by public regulative organs.

I

Abstract: The article describes the dissemination of true information about Ukraine in the context of
its influence on the Ukrainian audience. It is noted that the presence of Russian information channels
at the Ukrainian media market is a component of the foreign policy of the Russian Federation. The au-
thor claims that the impact of the Russian TV content on the minds of the Ukrainian audience remains
high if not crucial at times. The attempts to limit the presence of the Russian information channels by
the Ukrainian regulator have turned out to be ineffective. It is concluded that the ban on the Russian
broadcasting pushes audience to look for alternative ways to access the Russian TV channels and
increases an interest towards them. One possible way of resolving that situation is to create a better
high-quality and interesting national information product.

Key words: informational content, television product, social responsibility of media, public opinion.

Wplyw rosyjskiej produkcji telewizyjnej na ukrairiskich odbiorcow

Streszczenie: W artykule opisano techniki upowszechniania rzetelnej informacji o Ukrainie w kon-
tekscie jej wptywu na spofeczenstwo ukrairiskie. Nalezy zauwazy¢, ze obecno$é rosyjskich kanatow
informacyjnych na ukrainskim rynku medialnym jest czeScig sktadowa polityki zagranicznej Federacji
Rosyjskiej. Autor stwierdzit, ze wptyw rosyjskich tresci telewizyjnych na umysty ukrairiskiego odbiorcy
pozostaje znaczacy. Proby ograniczenia rosyjskich kanatéw informacyjnych przez ukrainskie organy
nadzoru sg nieskuteczne. Stwierdzono, ze zakaz nadawania rosyjskiego przekazu zmusza widzéw do
szukania alternatywnych sposobdw dostepu do rosyjskich kanatow telewizyjnych i zwieksza zaintere-
sowanie nimi. Jednym ze sposobéw rozwigzania zaistniatej sytuacji moze by¢ przedstawienie bardziej
jakosciowego i interesujacego dla odbiorcy ukrainskiego krajowego produktu informacyjnego.

Stowa kluczowe: Ukraina, Federacja Rosyjska, tresci informacyjne, produkt telewizyjny, spoteczna od-
powiedzialno$¢ medidw, opinia publiczna

Wschaéd Europy / Studia Humanistyczno-Spoteczne 2018/ 4, 1



Pobrane z czasopisma Wschod Europy http://jour nals.umcs.pl/we
Data: 23/06/2026 17:49:14

Influence of the Russian TV product on the Ukrainian audience 143

BnusiHMe pocCHIACKOro TeNeBeLL,aHus Ha YKPaUHCKUX 3puTenen

AHHOTaums: B cTaTbe onvcaHbl MeTOfbI PAaCMpOCTPaHEHUS JOCTOBEPHON MHBOpMaLmMK 06 YkpanHe
B KOHTEKCTE ee BMSAHWA Ha YKpauHCKoe 06LLecTBO. CredyeT OTMETHUTD, YTO MPUCYTCTBIUE POCCHIACKMX
HOBOCTHbIX KAHaNOB Ha YKPAMHCKOM MeMapbiHKE ABNSAETCA YacTbio BHELIHEN NOAuTUKM Poccuid-
ckolt GefiepaLyn. ABTOP CUMTAET, YTO BASHWE POCCHIACKOrO TENEKOHTEHTA Ha CO3HAHWE YKPaUHCKO-
rO PeLMnMeHTa 0CTAeTCA 3HAYNTENbHBIM. TTOMbITKM OrPaHUYUTbL POCCHItCKNE MHDOPMALIMOHHDIE Ka-
Hanbl YKPanHCKUMU OpraHaMu Hafizopa Hea®deKTUBHbI. KOHCTaTMPOBAaHO, YTO 3aMpeT Ha BellaHue
poccuitckux CMI 3acTaBnsieT 3puTeneit UcKaTh anbTepHATUBHbIE CNOCOBbI A0CTYNa K POCCUICKIM
TefeKaHanam 1 NoBbILWAET WX MHTEPEC K HUM. OfHMM M3 CrIOCOGOB paspeLLeHnst COXMBLLEICS CW-
TyaLuy MOXET CTaTb MpeseHTaLns YKPauHCKOro 0TeYeCTBEHHOrO NPofyKTa, KOTOpbIA GyaeT Gonee
KauyeCTBEHHbIM W UHTEPECHBIM fiIA MONyYaTens.

KnioueBble cnoea: YkpauHa, Poccuitickas Gefepalins, MHOOPMALIMOHHDBINA KOHTEHT, TENEBNU3NOHHbI
npoayKT, colnanbHast OTBETCTBEHHOCTb CMI, 06LLeCTBEHHOE MHEHNe

Bibliography
http://biz.liga.net/all/telekom/stati/3266233-privat-so-sputnikom-1-1-pokupaet-krupnogo-provaydera-
tv-viasat.htm
http://en.interfax.com.ua/news/general/369129.html
http://itc.ua/news/v-ukraine-obnaruzheno-okolo-400-resursov-s-piratskim-teletranslyatsiyami/
http:/mediasat.info/2015/05/26/peredatchiki-i-vybory/, accessed 04 Oct 2016
http://www.marketing-ua.com/articles.php?articleld=4923
http://www.stopfake.org/fejk-v-obse-podtverdili-otsutstvie-rossijskih-vojsk-na-donbasse/
http://www.ua-reporter.com/print/186378

BocTok EBponbl / TymMaHUTapHO-061LecTBEHHbIE MccnenoBaHus 2018 / 4, 1


http://www.tcpdf.org

